Een website is een zeer belangrijk stuk gereedschap geworden voor bedrijven om zich te presenteren en klanten te werven. Dat geldt ook voor het MKB en voor ZZP-ers. Je wilt een betaalbare website, maar ook een die je bedrijf verder helpt. Zoeken we naar een fysiek equivalent, dan geldt voor een winkel in een winkelstraat met concurrenten, dat die er op een of andere manier zou moeten uitspringen. Voor de vindbaarheid kan een reclamebord recht op de muur worden geplaatst, die je op afstand al ziet. Als iemand dan vervolgens voor de winkel staat, dan zal de etalage uitnodigend moeten zijn en een goed beeld geven van wat er te krijgen is. Is de klant de winkel ingekomen, dan dienen de presentatie van de producten en het personeel het werk af te maken. Die facetten kan je voor een website ook onderkennen.

Vindbaarheid

Mensen zoeken naar informatie op het internet met een zoekmachine. Google is de meest bekende en gebruikte, en dus is het belangrijk dat jouw website daarmee goed te vinden is. Dat wordt ‘Search Engine Optimalization (SEO)’ genoemd. Om een goed resultaat te bereiken, is het beter daarvoor een specialist in te schakelen. Het doel is om hoog in de zoekresultaten van Google te komen, in ieder geval hoger dan de concurrentie. Dat stelt eisen aan de teksten, die dienen ‘SEO-vriendelijk’ te zijn en het juist gebruik van zoekwoorden is zeer belangrijk. Je dient jezelf af te vragen welke zoekwoorden een zoeker met Google zou kunnen gebruiken, om bij een website als die van jouw te komen. Als je de juiste zoekwoorden op een juisten manier in de tekst van je website hebt verwerkt, dan heeft dat een groot positief effect op de vindbaarheid van je website.

Presentatie

De presentatie van je website begint met goede domeinnaam. Die zou moeten aansluiten bij de inhoud van je website. Gaat die over wijnen, dan is hondevoer.nl geen handige domeinnaam. Veel domeinnamen zijn al in gebruik en dus is een zekere creativiteit doorgaans vereist. De domeinnaam is de eerste regel in het zoekresultaat over je website in Google. De tweede regel is doorgaans de titel van je webpagina. Daaronder staan twee regels met een tekst die Google ergens van je website kopieert. Al die tekst moet de zoeker verleiden om naar je website te gaan. Naarmate zoekers vaker op jouw link in de zoekresultaten klikken, des te hoger zal je in de toekomstige zoekresultaten eindigen.

Inhoud

Vervolgens is de eerste indruk van je website zeer belangrijk. Als die goed is, dan blijft de zoeker op je website en dan moeten de tekst, foto’s, video’s, enzovoorts de rest doen. Naarmate de zoeker langer op je website blijft, neemt de kans toe dat die zaken met je zal doen. Die verblijftijd telt ook mee voor Google en helpt je website om te stijgen in de zoekresultaten. De informatie dient toegankelijk, duidelijk en relevant te zijn. Dat zijn niet toevallig ook aspecten die Google belangrijk vindt.

Conclusie

Er komt veel kijken om een succesvolle website te bouwen. Tenzij je de benodigde kennis daarvoor in de toekomst vaker wilt gebruiken, is het waarschijnlijk beter om een externe website bouwer in te schakelen.